Hur väcktes idén bakom ikidandfriends? 

Jag har en lång bakgrund som designer och har jobbat på H&M i 16 år med alla möjliga koncept, med stort fokus på sport. Jag ville testa att skapa något eget och resultatet blev ikidandfriends. Lekfullhet, stora tryck och figurer ligger mig varmt om hjärtat, och där upplever jag att det är lättare att rikta sig till barn. ikidandfriends erbjuder kläder och kollektioner som alla barn kan bära, som är unisex. Att jag gör unisex-kläder har delvis med hållbarhetsaspekten att göra, att det är lättare att ärva eller sälja vidare kläderna. Hållbarhet är viktigt när det kommer till barnkläder tycker jag, både när det kommer till produktion och användning. 

Hur gick du till väga för att bygga din pop up-butik på ett smidigt, prisvärt och hållbart sätt? 

Processen gick väldigt smidigt eftersom lokalen i Mood Stockholm redan hade belysning, golv och väggar. För att fylla lokalen tog jag hjälp av studenter från en designskola. De utgick från trä och plywood, ett ganska lätt material som också är väldigt fint att måla.  

Vad upplevde du var de största fördelarna med att ha en pop up? 

Jag kunde verkligen skapa min egen värld som speglar mitt varumärke! Det är ett bra sätt att kontrollera hur varumärket visas upp och vilken känsla man förmedlar. Eftersom jag är helt ny på marknaden och nyligen lanserat min e-handel upplevde jag verkligen det som en fördel. Det var också extremt roligt och nyttigt att träffa kunder i butiken, både barn och vuxna. Det skapades ett brus kring min pop up och den fick en del uppmärksamhet, vilket var väldigt fördelaktigt för varumärket.  

Har du fått någon speciell feedback från kunderna som du tagit med dig? 

Absolut! Till exempel att det finns ett intresse för mina t-shirts i vuxenstorlek och att jag ska göra fler posters till barnrum. 

Vilka lärdomar bär du med dig efter din första pop up-etablering? 

En lärdom jag tar med mig är att det är viktigt att synas fysiskt även om man har e-handel. Jag har också lärt mig vikten av det personliga mötet, något som kanske är extra viktigt när det kommer till just barnkläder. Jag har lärt mig betydelsen av att skapa en rolig destination och med facit i hand hade jag kunnat dra på lite mer när det kommer till butiksupplevelsen, kanske med en stor uppblåsbar elefant eller något. Jag har också lärt mig att skyltning är superviktigt. Jag öppnade min pop up under en pandemi och det hade säkert gått bättre rent försäljningsmässigt om situationen varit annorlunda, men det har ändå varit givande.  

Hur upplever du AMF Fastigheter/Mood Stockholm som hyresvärd? 

Jag upplevde AMF Fastigheter och Mood Stockholm som välkomnande och nytänkande när det kommer till pop up's - inget kändes krångligt. Såhär i efterhand saknar jag butiken, men förhoppningsvis har jag möjlighet att göra om det i framtiden.

Upplev lokalen virtuellt!

Upptäck mer om ikidandfriends