De senaste 10 åren har antalet cyklister i Stockholms innerstad ökat med 70 procent[1]. Under fjolåret visade stadens årliga cykel- och fotgängarrapport det högsta antalet cyklister sedan mätningarna började under 1980-talet. En ökad miljömedvetenhet och hälsotrend tros ligga bakom ökningen. Stockholmarnas växande intresse för cykling kommer att avspeglas i The Lobby under hösten.

- Under hösten kommer The Lobby att vara en arena för samtal och aktiveringar kopplade till cykling. Tillsammans med branschkollegor, privatpersoner och företag ser vi fram emot att fortsätta driva utvecklingen mot mer hållbara beteenden, säger Mats Douhan, vd Batavus Sverige, som ligger bakom initiativet Cykeltrafikomläggningen med målsättningen att få fler att börja cykelpendla för miljön.

Utöver Batavus, som började sin cykeltillverkning redan 1904 och idag är en av Sveriges ledande leverantörer av elcyklar, är det svenska märket Vélosophy på plats i The Lobby under hösten. Vélosophy erbjuder citycyklar och grundades med ett tydligt mål – att ha en positiv inverkan på planeten. För varje cykel Vélosophy säljer donerar de en cykel till en flicka i en skola i Ghana via Unicef. Även Livelo som tillhandahåller elassisterade trehjuliga lastcyklar samt MIOO, ett cykelservice-företag som håller cykeltrafikanternas transportmedel i gott skick, är på plats i The Lobby under hösten.

Utöver cykling omfattar hösttemat Back to Work även flertalet nya svenska modevarumärken som Moimi, Vesna W, Stefania Esse samt smyckesdesignern Ebba Brahe Jewellery.


[1] Stockholm Stads årliga cykel- och fotgängarrapport 2018