Vi har fått ett väldigt positivt mottagande från branschen, konsumenter och utställande varumärken. Det sporrar oss naturligtvis att fortsätta, säger Göran Swärdh, konceptansvarig The Lobby och affärsutvecklare AMF Fastigheter.

Det var i början av januari som temat Tomorrow is Now lanserades i The Lobby, AMF Fastigheters testplattform för framtidens handel. Temat fokuserar på en av de största utmaningar handeln som står inför. Nämligen att framtidens shoppingupplevelse också kommer att handla om alternativen till att köpa nytt. Fokus för temat Tomorrow is Now har således varit att utforska den cirkulära affärsmodellen och dess möjligheter – hur prylar kan hyras och bytas ut, återanvändas, uppgraderas, lagas och redesignas.

Genom denna satsning vill vi tillsammans med andra aktörer testa lösningar för att utveckla handeln både på ett hållbart och affärsekonomiskt lönsamt sätt. Vi har inte svaren än, men arbetet i The Lobby ger oss goda insikter som vi på sikt vill förvalta, anpassa och implementera i andra delar av verksamheten, fortsätter Göran Swärdh.

I The Lobby har aktörer som Stockholms Stadsmission, Remake, Secondhand by Erikshjälpen, Röda Korset och Myrorna för första gången samlats för att i en ny kontext för att erbjuda ett dagsaktuellt, handplockat och kurerat sortiment av kläder, mode och inredning på en av Stockholms mest centrala adresser. Därutöver finns ett flertal varumärken som tillhandahåller hållbar nyproduktion inom accessoar, mode och inredning.

Temat förlängs nu till och med juni och finns i The Lobby Market, The Lobbys nedervåning på Regeringsgatan 61. Exempel på varumärken som kommer att finnas här från mars är: RefoCornelia Sun Collective, Augusta Antik, Just Wood och Clay Lab. Föreningen Medveten Konsumtion fortsätter att bjuda in kunder till kostnadsfria föreläsningar på temat hållbarhet under våren.

Initiativtagare till temat är Göran Swärdh, AMF Fastigheter, samt Annette Lind Adamsson och Anna Takahashi, båda grundare av företaget Legnology.

The Lobby
The Lobby på Regeringsgatan 61 i MOOD District är en handels- och eventarena. The Lobby invigdes under våren 2018 och erbjuder kurerat innehåll som byts ut löpande. Fjolåret kunde summeras till totalt 145 utställande varumärken och 101 event och aktiveringar. Läs mer om The Lobby på www.thelobbystockholm.se