Elgigantens storsatsning i form av ett nytt flaggskeppsvaruhus på 1 400 kvadratmeter i centrala Stockholm invigs på fredag klockan 10.00. Varuhuset kombinerar den digitala och analoga shoppingupplevelsen och intar ett av de mer synliga lägena i Gallerian.  

- Vi ser fram emot satsningarna på den fysiska shoppingupplevelsen i Stockholms city under året och är oerhört glada över att kunna välkomna så folkkära och starka varumärken som IKEA och Elgiganten till Galleriankvarteret. Med Elgigantens flaggskeppssatsning stärker vi Gallerians helhetserbjudande genom en ny och förbättrad shoppingupplevelse inom segmentet teknik och smarta hem, säger Cecilia Åkesson, centrumchef Gallerian. 

Elgigantens flaggskeppsvaruhus har en egen entré från gatuplan i korsningen Regeringsgatan och Hamngatan samt ytterligare en entré inne i Gallerian. Merparten av butiksytorna återfinns på plan 4, en våning upp från gatuplanet.

- Vi ser väldigt mycket fram emot invigningen av Elgiganten Gallerian, ett flaggskeppsvaruhus mitt i city på handelns paradgata. Genom att komma närmare våra kunder gör vi det enklare att kunna ta del av Elgigantens erbjudanden. Med vårt nya flaggskeppsvaruhus kommer våra kunder få en butiksupplevelse utöver det vanliga, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.

Det nya varuhuset bygger på ett helt nytt koncept med techprodukter i fokus och kommer att erbjuda spännande lösningar både för privatkunder och företag. Den analoga butiksmiljön kommer att möta det digitala vilket skapar helt nya förutsättningar för kundupplevelsen då man kan kombinera alla kanaler på sina villkor. Med etableringen i Gallerian utökar Elgiganten också sin B2B närvaro i city.

Elgiganten Gallerian omfattar även en reparationsverkstad med en rad olika tjänster. Här kan kunder bland annat få hjälp med att förlänga livet på sina produkter men också återvinna elektronik. 

Invigning av IKEAs nya citysatsning planeras under sommaren 2022. Varuhuset kommer att ligga i Gallerians södra del med skyltfönster mot Jakobsgatan och Regeringsgatan.