Hobo är ett lokalt inspirerat hotell och community som skapar en ny urban samlingsplats i Stockholm city. Hotellet präglas av öppna sällskapsytor och 201 innovativt inredda rum där prisbelönta Berlinstudion Werner Aisslinger står för designen.

Tillsammans utgör hotellen i Urban Escape-kvarteret i regi av Nordic Choice Hotels den största hotellsatsningen i Stockholms historia. Hobo är modernt och samspelar med livligheten och pulsen i en av världens hetaste och innovationsdrivna huvudstäder. Med lekfulla rum, dynamiska sociala ytor och mat- och dryckesupplevelser på två våningsplan skapas en ny plats att möta city.

– Med Hobo får vi den unika möjligheten att vara med och förändra ett helt kvarter, men framför allt utmanar vi synen på vad ett hotell faktiskt kan vara, berättar Mattias Stengl, General Manager på Hobo. Som gäst är du en del av Hobo. Vi engagerar såväl lokala kreatörer och entreprenörer som stockholmarna i att utvecklas tillsammans med oss. Jag ser Hobo mer som en community än ett traditionellt hotell.

Hobos koncept vilar på ett organiskt designtema. Här bjuds hotellgästerna in att själva sätta ramarna för vad som kan rymmas inom hotellets väggar och lämna sina egna avtryck.

– Att se hotellen växa fram i Urban Escape och börja kunna ta på förvandlingen är verkligen spännande. Hobos koncept ramar in nytänkande och kreativitet vilket också är grundbultar i vår vision för kvarteret. Under året kommer till exempel stockholmare att bjudas in till att påverka smaker, dofter och ljud som ska prägla hotellet. För oss är det är medskapande på riktigt och precis vad vi vill skapa med Urban Escape, säger Karolin Forsling, chef stadsutveckling och marknad på AMF Fastigheter.

Aktivitet och kreativitet kommer flöda på Hobos sociala ytor. Tillsammans med At Six utgör de två olika men samtidigt kompletterande hotellkoncept och skapar ett levande kvarter, från morgon till kväll.

Ambitionen är att öka Stockholms internationella attraktionskraft och samtidigt skapa ett mer öppet och levande city, dygnet runt. Interiören har tagits fram av den Berlinbaserade designbyrån Studio Aisslinger, som gör sitt första projekt i Sverige.