Nya namn i AMF Fastigheters ledning
Under året har AMF Fastigheter både flyttat och sjösatt en ny organisation. Två nya geografiska affärsområden har bildats, Stockholm City och Stadsdelar Stor-Stockholm. Genom förändringen görs ingen uppdelning mellan segment handel och kontor, fokus ligger istället på helheten inom ett område.
– De senaste åren har vi gått från att vara en traditionell fastighetsförvaltare till att bli stadsutvecklare med stora projekt där vi har handel och kontor, men också hotell, restauranger och bostäder. Vi jobbar också alltmer tvärfunktionellt och projektbaserat. Det var nu dags att se över organisationen och börja arbeta integrerat med alla segment inom ett område, säger Mats Hederos, vd på AMF Fastigheter.
Omorganisationen innebär delvis nya roller och ansvarsområden i bolagets ledning:
Till en nyinrättad roll som HR-chef har Helena Molinero rekryterats. Hon har bred kompetens inom HR- och organisationsfrågor. Helena kommer närmast från TeliaCompany, där hon bland annat fokuserat på förändringsprocesser. Hon börjar hos AMF Fastigheter 1 november och kommer att sitta i ledningsgruppen. Lina Vicsai, Marknads- och kommunikationschef, tar också plats i ledningsgruppen.
Inom affärsområde City pågår rekrytering av ny Affärsområdeschef. Henriette Johansson, tidigare Centrumchef för Ringen centrum, Fältöversten och Västermalmsgallerian, blir Marknadsområdeschef för Urban Escape Stockholm och Femte Hötorgsskrapan. Annika Ljungberg, tidigare Centrumchef för Mood Stockholm, blir Marknadsområdeschef för Mood-kvarteren.
Magnus Behrenfeldt, tidigare chef för Affärsområde Kontor, tar plats i ledningsgruppen och blir Affärsområdeschef för Stadsdelar Stor-Stockholm. Per Helgesson, tidigare Fastighetschef, blir Marknadsområdeschef Söder med ansvar för Södermalm, Marievik och Stora Essingen. Karin Jernström Nyberg, också hon tidigare Fastighetschef, blir Marknadsområdeschef Norr, med ansvar för Norrmalm, Kungsholmen, Östermalm och Sundbyberg.
– Det är mycket glädjande att den nya organisationen är på plats och att vi nu även kan förstärka ledningsgruppen. Genom att fokusera på helheten inom ett område drar vi nytta av varandras kompetenser. Det blir roligare att gå till jobbet, samtidigt som det hjälper oss att nå våra mål om långsiktigt värdeskapande genom hela affären, säger Mats Hederos.