Stockholm Design District

I lummiga, lugna kvarter i de västra delarna av Södermalm har ett nytt spännande område vuxit upp. Stockholm Design District har blivit den självklara samlingspunkten för företag inom inredning och design.

 Det började med att ett par inredningsföretag bestämde sig för att gå ihop och starta ett gemensamt showroom för att kunna erbjuda sina kunder ett mer komplett utbud. Valet av lokal för sin verksamhet föll på Svenska Tobak AB:s gamla magasin i hörnet Maria Bangata/Rosenlundgatan på Södermalm, idag AMF Fastigheters kontorsbyggnad Tobaksmonopolet 6.

Startskott för knutpunkt

Den karaktäristiska byggnaden på över 13 500 kvadratmeter från 20-talet är ursprungligen ritad av arkitekterna Theodor Anton Bergen och Eskil Sundahl, men har sedan dess byggts om i omgångar. I dag har den allt en modern kontorsfastighet ska ha och lite till. Innanför den strama, kraftfulla – och kulturminnesskyddade – fasaden finns ett ljust och luftigt kontorskomplex med en inre ljusgård som inte bara förenar de olika kontoren utan också fungerar som en gemensam aula för dem.

 När det första showroomet öppnade i huset var det ingen som räknat med att det också skulle bli startskottet för en helt ny knutpunkt för företag inom design och inredning, ett slags inredningsmecka i Stockholm; Stockholm Design District.

I dag har distriktet trettio medlemsföretag, ett helt hus dedikerat till färg och form och stor potential att växa ytterligare.

– Den här delen av staden har varit ganska anonym tidigare, men våra verksamheter har satt den på kartan, säger Linn Nyhaga, projektledare för både Stockholm Design District och Etage1, som är ytterligare ett gemensamt showroom för tolv av medlemsföretagen.

Väletablerade företag

Vilka är det då som ingår i Stockholm Design District? Jo, väletablerade företag som Almedahls, Konradssons kakel, Kährs, Herman Miller, Interface, Form 2 och Creation Bauman. Ett av de senaste tillskotten Gulled, återförsäljare för populära inredningsproducenter som Hay och Tom Dixon, flyttade till huset för ett år sedan, då deras tidigare showroom i närliggande Münchenbryggeriet blivit för trångt.

– Det var framförallt lokalerna som vi föll för. Vi hade väldigt speciella krav på både en källarlokal, för att belysningen vi säljer skulle komma till sin rätt, och stora skyltfönster, så att vi skulle ha möjlighet att visa våra produkter utåt. Allt det fick vi i Tobaksmonopolet 6. Och som en extra bonus fick vi komma med i Stockholm Design District, säger delägaren Johan Gulled, nöjt.

Jonas Larsson på R40, som är en del av konceptet sedan länge, ser många fördelar med att arbeta nära andra inredningsföretag:

– Förutom att det blir en dynamisk och kreativ arbetsmiljö är det smidigt för våra kunder. I dagens samhälle då många har ont om tid, är det väldigt smart att ha allt koncentrerat till en plats, säger han och förklarar vidare att det för företagens egen del betyder att de enkelt kan bli tipsade och tipsa om varandra.

– Andra branscher har jobbat så länge, det är ingen slump att till exempel bilhandlare ofta ligger bredvid varandra.

– Ett annan stort plus är att vi kan hjälpas åt med allt från marknadsföring till stora event, som vi årligen har, fyller Linn Nyhaga i och konstaterar att företagen genom gemensamma projekt både kan få ner kostnaderna och nå fler kunder.

Självspelande piano

Per Helgesson, fastighetschef för Tobaksmonopolet 6, märker ett stadigt intresse hos designföretag att söka sig till området och Tobaksmonopolet 6.

– Det blir som ett självspelande piano. Nyss fick vi en vakant butikslokal och innan vi ens hade gått ut med den på marknaden hörde David Design av sig, vilket resulterade i ett hyreskontrakt. Vad vi kan göra är att vara så lyhörda som möjligt och tillgodose de behov som finns för att Stockholm Design District ska fortsätta att utvecklas och växa.

Text: Helen Bjurberg Bild: Sara Ringström

 

Fler hyresgäster med showroom

Interface
Création Baumann
Almedahls
Form 2
Ehrenborg
SA Möbler
Textil AB Olle Winthers